איחוד תיקים בהוצאה לפועל

הליכי הוצאה לפועל כנגד פושט רגל

במסגרת מאמרינו זה, נסקור בקצירת האומר את סוגיית איחוד התיקים של חייבים בהוצאה לפועל בישראל.
כמי שעוסק רבות בהגנה על חייבים בהוצאה לפועל ובהליך פשיטת הרגל, הנני נדרש חדשות לבקרים, לסוגיה של איחוד תיקים של חייבים בהוצאה לפועל, רבים תוהים מהו איחוד תיקים ומה בין איחוד תיקים לבין חייב מוגבל באמצעים, והאם אכן קיים הבדל.

תכלית הליך איחוד התיקים הינו, לכנס את כלל תיקי הוצאה לפועל הפרטניים שנפתחו כנגד החייב מטעמם של זוכים ונושים שונים, תחת גג אחד, וזאת לשתי תכליות עיקריות, האחת, חלוקה הוגנת וצודקת של נכסי החייב לנושים השונים, כל אחד ואחד כפי גובה החוב המשתקף במחשבי ההוצל"פ כלפיו.

התכלית הנוספת הינה, הענקת אפשרות לחייב המצוי במצוקה ולחצים מצדם של כל אחד ואחד מהנושים שפתח כנגדו תיק בנפרד, לשלם באופן מרוכז לכלל הנושים צו תשלומים אחד שיתחלק בין כלל הנושים, זאת בהתאם ליכולתו האובייקטיבית.
חשוב לדעת כי, המדיניות הרווחת בהוצאה לפועל הינה שלא להיעתר לבקשת חייב לאיחוד תיקים, במידה ולא נפתחו כנגדו לכל הפחות שלושה תיקי הוצאה לפועל.

עסקינן במדיניות שיפוטית רווחת, שאין לה אחיזה ו/או הוראת חקיקה הכופה זאת וכי במידה והחייב מיוצג על ידי עורך דין ותיק ומנוסה, ניתן לעתור לאיחוד תיקים, אף במידה ולא נפתחו כנגד החייב יותר משני תיקים. ראוי להדגיש כי, רשם ההוצאה לפועל אינו מחויב על פי חוק ההוצאה לפועל להיעתר לבקשת חייב המבקש לאחד את תיקיו וכי הדבר נתון לשיקול דעתו של רשם ההוצאה לפועל, בפניו מובאת בקשתו של החייב, יחד עם זאת בדרך כלל כאשר גובה כלל החובות בתיקים הפרטניים אינו עולה על סכום של 200,000 ₪, ייעתר רשם ההוצאה לפועל לבקשת החייב ויורה על איחוד תיקיו.

חקירת יכולת לטובת איחוד תיקים

על מנת להגיש בקשה לאיחוד תיקים, חובה לעמוד בפני חקירת יכולת אשר תבחן את יכולת ההחזר של החייב, נגדו נפתחו תיקי ההוצאה לפועל, בדרך כלל תתבצע חקירת היכולת באופן פרונטלי בפני רשם ההוצאה לפועל כאשר, לזוכים הזכות המוקנית להשתתף באופן פעיל בחקירה ואף לחקור את החייב בעצמם.

במידה והחייב מעוניין לחסוך את החוויה המפוקפקת המתוארת, ניתן לפנות לעורך דין ותיק ומנוסה, אשר יערוך לחייב חקירת יכולת וירטואלית באמצעות הגשת בקשה מלווה בטפסים הרלוונטיים במשרדו הפרטי, ללא הצורך בהתייצבות לחקירה פרונטלית.

יש לדעת כי, המדובר בהכנת בקשה רגישה ביותר אשר מחייבת שום, שכל, ניסיון ודיוק רב, כאשר כל סטייה מהכללים עשויה להוביל לתוצאה הרת גורל לחייב, כך שמומלץ לשכור שירותיו של עורך דין מנוסה וותיק על מנת להגיע לתוצאה המיוחלת והרצויה, ללא נזקים שלא ניתן לתקנם בדיעבד.

בדרך כלל כאשר מוגשת בקשה לאיחוד תיקים, מוגשת במקביל בקשה להכרזתו של החייב כחייב מוגבל באמצעים וזאת על מנת לאפשר לחייב לשלם תשלום חודשי נמוך. התשלום המינימלי שניתן לעתור לגביו עומד כיום על סך של 150 ₪, כאשר חובה לשלם את התשלום הראשון מראש, עוד בטרם הכריע רשם ההוצאה לפועל האם הינו נעתר לקבלת הבקשה לאיחוד תיקים.

אין במאמר כדי למצות את כלל הנחוץ לשם הגשת בקשה לאיחוד תיקים ו/או כדי להוות תחליף לייעוץ משפטי פרטני, אודות פרטים נוספים נרחיב במסגרת מאמרים נוספים.

כותב המאמר עוסק בתחום ההוצאה לפועל ובפשיטת רגל, עומד בראש משרד עורכי הדין גיא ניומן
ליצירת קשר עם כותב המאמר טל: 072-2794419 24 שעות ביממה

למידע נוסף אודות איחוד תיקים בהוצאה לפועל – לחצו כאן