מה עושים במקרה של אובדן כושר עבודה

פשיטת רגל בעקבות אובדן כושר עבודה

אנו חיים בחברה בה כולנו, מלבד בודדים שנולדו עם כפיות זהב בפיהם, נאלצים לעבוד על מנת לפרנס את עצמנו ואת בני משפחותינו. כל אחד מאיתנו נכנס למעגל העבודה בשלב שונה בחייו – לעיתים בתקופת הלימודים בתיכון, לעיתים אחרי הצבא ואפילו אחרי לימודים אקדמיים – אבל כולנו מצפים לצאת ממעגל העבודה כאשר נגיע לגיל הפרישה.

למרבה הצער, יש כאלה שעוברים תאונה קשה או סובלים ממחלה בעקבותיה הם נאלצים להפסיק לעבוד הרבה לפני גיל הפרישה בגלל אובדן כושר עבודה. זו יכולה להיות הפסקת עבודה חלקית או מלאה, לזמן מוגבל או לצמיתות, ספציפית באותו משלח יד או באופן כללי, אולם כך או כך מדובר בפגיעה משמעותית ביכולת ההשתכרות וירידה באיכות החיים.

סוגי אובדן כושר עבודה לענייני ביטוח

הסיכוי שכל אחד ואחד מקוראי שורות אלה יחווה בעצמו אובדן כושר עבודה הוא אמנם סיכוי נמוך, אבל חברות ביטוח שונות מציעות לציבור סוגים רבים של ביטוחים עבור מצבים שונים של אובדן כושר עבודה. כך למשל מי שאיבד יותר מ-75% מיכולתו לעסוק באותו משלח יד או במשלח יד אחר שמתאים להשכלתו, להכשרתו ולנסיונו, מוגדר בעל אובדן כושר עבודה מלא. לעומתו מי שאינו יכול להמשיך לעסוק באותו משלח יד כך שהפגיעה ביכולתו להשתכר היא בין 25%-75% נחשב בעל אובדן כושר עבודה חלקי – ולהגדרה המדויקת יש חשיבות במימוש הפוליסה.

יתרה מזאת, יש פוליסות ביטוח שבהן יש גם אבחנות נוספות ותת-אבחנות, כגון בין מצב שבו המבוטח איבד את כושר עבודתו באופן מלא ולאחר מכן מצבו השתפר והוא עבר להגדרה של אובדן כושר עבודה חלקי, לעומת מבוטח שאיבד את כושר עבודתו באופן חלקי מלכתחילה – מה שבעיקר מוסיף לסיבוכיות הפוליסה ומימושה בעת הצורך.

תהליך הגשת תביעה במקרה של אובדן כושר עבודה

אם אתם או בן משפחתכם איבדתם את כושר העבודה באופן מלא או חלקי וברצונכם לתבוע את חברת הביטוח, עליכם להמציא את תעודות המחלה שניתנו לכם (או לבן משפחתכם) על ידי הרופאים או מומחה תעסוקתי.

חשוב להגיש את תביעת ביטוח מוקדם ככל האפשר, סמוך למועד האירוע (התאונה או המחלה) שבעקבותיה אבד כושר העבודה ולא יאוחר מ-3 חודשים אחרי האירוע. אז, חברת הביטוח תבחן את המסמכים וכל יתר החומרים שהוצגו בפניה. אם לא די במסמכים אלה וצפים חילוקי דעות ביניכם לבין חברת הביטוח, זכותה לבקש חוות דעת אובייקטיבית של רופא מומחה על פי בחירתה.

בסופו של דבר תודיע לכם חברת הביטוח האם היא מקבלת או דוחה את תביעתכם. שימו לב: במקרה של דחייה אל תמהרו להשלים עם הגזירה! חברות ביטוח רבות מדי בוחרות לפעול בשיטת "מצליח" ולדחות תביעות ביטוח לגיטימיות בתקווה שהמבוטחים יסתפקו בתשובה זו – אולם אתם רשאים ואף מומלץ מאוד כי תפנו אל עורך דין מומחה לפשיטת רגל בעקבות אובדן כושר עבודה שיסייע לכם למצות את זכויותיכם ולבחון אפשרות להגיש תביעה משפטית.