מחיקת חובות בישראל

הליכי הוצאה לפועל כנגד פושט רגל

במסגרת מאמרינו זה נבחן את סוגיית מחיקת החובות של חייבים בישראל ומהם התנאים והנסיבות במסגרתם ניתן לטפל במחיקת חובות ו/או הסדרת חובות של חייבים בישראל.

כמי שעוסק רבות בהגנה על חייבים בהוצאה לפועל ובהליך פשיטת הרגל, הנני נדרש חדשות לבקרים לסוגיה בה מתחבטים חייבים רבים המבקשים להסדיר את עניין החובות שנצברו לחובתם. חייבים רבים שצברו חובות לגופים ו/או כלפיי צדדי ג' שונים לרבות, חובות באופן אישי ופרטי למכרים, ידידים וקרובי משפחה, נוטים להתייאש מעצם המחשבה כי, לא נראה באופק הקרוב ו/או הרחוק שיעלה בידיהם אי פעם לפרוע את חובותיהם ולשלמם ו/או לסלקם באופן חלקי ו/או לחלוטין.
חייבים רבים סבורים בטעות כי, מדובר בגזירה משמיים וכי אם לא יתרחש שינוי קיצוני לטובה במצבם הכלכלי, נגזר עליהם לבלות את שארית חייהם לצדם של החובות.

למרבה הפליאה, חרף העובדה שתחום פשיטת הרגל התפתח רבות בשנים האחרונות, לרבות הרפורמה שנכנסה לתוקף בחודש ספטמבר 2013, שקיצרה באופן משמעותי את התקופה של הליך פשיטת הרגל ואפשרה לחייב, פושט הרגל, לצאת מההליך בקבלת הפטר מותנה לאחר חלוף תקופה קצרה של 18 חודשים בלבד, חייבים רבים טרם נחשפו לאפשרויות שנפתחו בפניהן למחיקת החובות באמצעות קבלת הפטר מזורז בהליך פשיטת הרגל.

טעות נפוצה ותפיסת עולם מוטעית הרווחת בקרב חייבים רבים הינה כי, אזרח פרטי שצבר חובות אישיים אינו יכול להיכנס להליך של פשיטת רגל וכי, הליך פשיטת רגל הינו רלוונטי אך ורק ככל שמדובר בעסקים ו/או חברות שנקלעו לסחרור של חובות וחדלות פירעון.

האמת הצרופה והעובדה המשפטית הינה כי, הליך פשיטת הרגל נועד אך ורק עבור אזרח פרטי ואינו רלוונטי ככל שמדובר בתאגיד ו/או חברה, שכן, חברה שנקלעה לחדלות פירעון יכולה להיכנס להליך מקביל להליך פשיטת הרגל המכונה הליך של פירוק ו/או הקפאת הליכים, בדומה להליך של Chapter 11 בארה"ב של אמריקה, זאת בניסיון להציל את החברה ולהבריא אותה.

בשלב זה ראוי לציין כי, על מנת למחוק חובות בישראל אין הכרח להכריז על החייב הפרטי כפושט רגל, ישנם דרכים נוספות למחוק חובות שנצברו על שמו של אזרח פרטי, אין זה משנה אם מדובר בחובות שנצברו כלפיי צדדי ג' פרטיים ו/או חובות שנצברו כלפיי חברות, תאגידים ו/או גופים ממשלתיים וציבוריים, ניתן לטפל במחיקת כל סוגי החובות שנצברו על שמו של אדם פרטי, אף ללא הכרזתו כפושט רגל.

חייבים רבים נרתעים מלפנות להליך פשיטת הרגל מסיבות שונות ומגוונות, חלקם רגשיות וחלקם מוצדקות, כגון חשש מאיבוד סטטוס, עיסוק בתחום הביטוח ו/או החזקה ברישיון של מתווך מוסמך ו/או רישיון של עריכת דין ו/או חשש מאיבוד המעמד במקום העבודה שנושא אופי מסוים.

עורך דין ותיק ומנוסה יכול להביא למחיקת חובות של אנשים פרטיים, אף ללא הכרזה על החייב כפושט רגל, זאת באמצעות מכשירים ייחודיים שפותחו מתוך ניסיון ופרקטיקה בתחום מחיקת החובות.

חשוב לציין כי, חובה לבחון כל מקרה קונקרטי וספציפי של הסתבכות כלכלית לגופו וכי לא ניתן להשליך ממקרה אחד למשנהו, שכן, ישנם פרמטרים משתנים, הן בהיבט האישי של החייב והן במבחן של זהותם של בעלי החוב, הנושים והחייב המבקש למחוק את חובותיו.

לאור ריבוי האזרחים הפרטיים שנקלעו לסחרור של חובות בשנים האחרונות, הפך תחום מחיקת החובות לתחום פרוץ, כאשר החייבים המבקשים למצוא מזור לחובותיהם מותקפים מכל עבר בשרלטנים ונוכלים, אשר מבקשים לנצל את מצוקתם של החייבים, מחתימים את החייבים על חוזים דרקוניים רצופים בהבטחות שווא ובהתחייבויות שאין מאחוריהן כלום, תוך שהלכה למעשה גורמים נזקים בלתי הפיכים לחייב האומלל והתמים שנתן בהם את אמונו. חובה להיזהר ממי שאינו עורך דין, המציג את עצמו כנותן שירות של מחיקת חובות בהוצאה לפועל.

יש לשכור אך ורק שירותים של עורך דין ותיק ומנוסה שהינו חבר מן המניין בלשכת עורכי הדין, אשר עיסוקו והתמחותו הינה בתחום מחיקת החובות כפי שלא יעלה על הדעת לפנות לרופא אלילים ו/או מי שאינו מוסמך ברפואה על מנת לטפל במחלות, כך לא יעלה על הדעת להתפתות לפרסומים מבטיחים של מי שאינו עורך דין המציג עצמו כמומחה למחיקת חובות.

כותב המאמר עוסק בתחום ההוצאה לפועל ובפשיטת רגל, עומד בראש משרד עורכי הדין גיא ניומן