מחיקת חובות בהליך החדש וקבלת הפטר בהוצאה לפועל

הפטר בהוצאה לפועל

במסגרת מאמרינו זה, נעניק טיפים חשובים לחייבים בהוצאה לפועל, אשר מבקשים לחסות בצלה של הרפורמה החדשה הידועה בפי העם כ"חוק השמיטה", אשר עניינה סיום הליך איחוד התיקים, מחיקת חובות בהליך החדש של החייב אשר עמד בקריטריונים, כאשר הלכה למעשה ניתנת לחייב בהוצאה לפועל חנינה ומחיקה טוטאלית של חובותיו ואפשרות לפתוח דף חדש בחיים.

תיקון 47 לחוק ההוצאה לפועל

בחודש ספטמבר 2015, נכנסה לתוקף הוראת שעה באמצעות תיקון 47 לחוק ההוצאה לפועל, הוראה אשר עשתה מהפכה משמעותית בחוק ההוצאה לפועל, כאשר מדובר ברפורמה מרחיקת לכת שמשמעותה מתן הפטר בהוצאה לפועל ומחיקת כלל החובות של החייב בהוצאה לפועל, אשר היה מצוי במהלך שנים רבות בהליך של איחוד תיקים והוכר כמוגבל באמצעים.

התנאים העיקריים ידועים ומפורסמים כאשר, נהרות של דיו וקולמוסים רבים נשברו באמצעות אין ספור מאמרים ודברי חקיקה שפורסמו ברשומות, כתבי עת מקצועיים ובמרחבי הגוגל, ביניהם התנאי בל יעבור שכלל חובותיו של החייב המשתקפים בהוצאה לפועל ואף מחוץ להוצאה לפועל, אינם חוצים ו/או עולים על סכום של כ- 800,000 ₪, לכל היותר.
תנאי מרכזי ונוסף הינו, היעדר נכסים ברי מימוש ו/או עיקול לחייב המצוי בהוצאה לפועל.

תנאי מרכזי נוסף הינו, מבחן של שלוש שנים אחרונות בהן עמד החייב בהוצאה לפועל בצו התשלומים החודשי כפי שנקבע לו ע"י רשם ההוצאה לפועל במסגרת איחוד התיקים ו/או הכרזתו כחייב מוגבל באמצעים. טעות נפוצה של חייבים רבים הינה, התפיסה הרווחת כי, על מנת להגיש בקשה לקבלת הפטר בהוצאה לפועל, די בכך שיתמלאו התנאים המרכזיים שפורטו לעיל.

מחיקת חובות בהליך החדש

הפטר בהוצאה לפועל לפי ההליך החדש

חשוב לדעת, כי מדובר בסכנה מוחשית וממשית וגישה שעשויה להמית אסון על החייב בהוצאה לפועל שמגיש את הבקשה ללא ייצוג של עורך דין ותיק ומנוסה, כאשר, החייבים נוטים לסבור כי די במילוי הטפסים המובנים, אותם ניתן להוריד באתר של רשות האכיפה והגבייה. הניסיון מוכיח כי, מתוך עשרות אלפי בקשות למתן מחיקת חובות בהליך החדש או הפטר בהוצאה לפועל לפי ההליך החדש, ניתנו עד לכתיבת שורות אלו כ- 350 הפטרים בקירוב בלבד.

ראוי להדגיש כי, במידה והחייב שהגיש את הבקשה לא נועץ בעו"ד ו/או נועץ בעו"ד שאין לו ניסיון בהגשת הפטרים בהוצאה לפועל, קיים סיכון כי הבקשה תדחה על ידי רשם ההוצאה לפועל. במידה והבקשה תדחה מדובר בפסק דין חלוט, הניתן לערעור בזכות, אולם, החייב הפסיד את זכותו להגיש בקשה נוספת והלכה למעשה איבד את הסיכוי היחיד שעמד לפניו להיפטר מהחובות ולפתוח דף חדש בחייו.

לשם ההמחשה בעניין הטעויות הנפוצות, יצוין כי חייבים רבים בהוצאה לפועל אינם מודעים לעובדה כי, באופן אוטומטי יידרשו לדווח על ירושות שקיבלו במהלך השנים בהן היו נתונים במעמד של איחוד תיקים ו/או מוגבלים באמצעים.

נוסף על האמור, מרגע הגשת הבקשה מתחיל מרוץ של איסוף מידע על החייב שהגיש את הבקשה להפטר בהוצאה לפועל, כגון בדיקה של נכסים, ירושות, שינוי מצב לטובה כגון, השתכרות גבוהה מההשתכרות שהייתה בעת מתן צו התשלומים החודשי וההכרזה על החייב כמוגבל באמצעים ו/או איחוד תיקיו.

מחיקת חובות והפטר בהוצאה לפועל

בדיקה בדבר מצבת נכסים פיננסים של החייב בהוצאה לפועל, כגון פיצויים, קופות גמל, קרנות השתלמות ואף קופות פנסיוניות על שמו של החייב. כמו כן, יבחן רשם ההוצאה לפועל אליו מוגשת הבקשה למתן הפטר את תום הלב של החייב במהלך שהותו בהליך של איחוד התיקים ו/או המוגבלות באמצעים החל מיום ההכרזה בפועל.

בסיום הבדיקה ייקבע רשם ההוצאה לפועל דיון בדרך כלל לאחר חלוף ארבעה חודשים מהגשת הבקשה, לדיון יוזמן החייב והזוכים השונים בתיקי ההוצאה לפועל הפרטניים, אשר תינתן להם זכות הדיבור, בסופו של הדיון ייקבע רשם ההוצאה לפועל האם יינתן הפטר חלוט ו/או מותנה שיפטיר את החייב מכלל חובותיו שיימחקו לחלוטין ויאפשרו לחייב לפתוח דף חדש בחייו.

לסיכום, חרף האמור במאמר זה עו"ד ותיק ומנוסה יכול להוביל את החייב המבקש לקבל הפטר בהוצאה לפועל מחובותיו באמצעות ההליך החדש, אף במידה וחובותיו חורגים מסך 800,000 ₪ ובמקרים מסוימים, אף במידה ולחייב נכסים למימוש ו/או לעיקול ואף במידה והחייב פיגר בתשלום החודשי במהלך שלושת השנים האחרונות של הליך איחוד התיקים, זאת כאמור מעבר לחשיבות המכרעת שיש למילוי הטפסים באופן מדויק ומלומד על ידי עורך הדין שיגיש את הבקשה להפטר בשמו של החייב.

למידע נוסף בתחום הוצאה לפועל – לחצו כאן