עתירה מנהלית במכרזים ציבוריים, אימתי והיכן מגישים אותה?

עתירה מנהלית במכרזים ציבוריים, אימתי והיכן מגישים אותה?

העתירה המנהלית היא כלי משפטי דיוני – תובענה משפטית שדרכה יכול מגישה – העותר, להעלות את טענותיו בפני בית משפט לעניינים מנהליים לצורך דיון וקבלת סעד משפטי נגד רשות ציבורית. במובנים מסוימים דומה, העתירה המנהלית לתובענה "רגילה" במובן ששתיהן מהוות כלים משפטיים דיוניים להבאת טענותיו של האזרח לדיון והכרעה בפני בית המשפט. אף על פי כן, קיימים הבדלים משמעותיים בין עתירה מנהלית ל"תובענה רגילה".

עתירה מנהלית במכרזים ציבוריים

ההבדלים בין עתירה מנהלית לתובענה "רגילה"

אחד ההבדלים המשמעותיים הקיימים בין עתירה מנהלית לבין תובענה "רגילה" מצוי בסדרי הדין שלפיהם הליכים אלה מתנהלים. תובענה "רגילה" מתנהלת ומתבררת באמצעות תקנות בתי המשפט (סדרי דין), התשמ"ד-1984 ואילו עתירה מנהלית מתנהלת ומתבררת בהתאם לסדרי דין מיוחדים, הדומים במהותם לסדרי הדין שלפיהם מתבררת עתירה לבג"ץ: תקנות בתי משפט לעניינים מנהליים (סדרי דין), תשס"א-2000.

שוני חשוב נוסף בין תובענה "רגילה" לבין עתירה מנהלית הוא בכך שתובענה "רגילה" מתבררת בפני בתי המשפט האזרחיים: בתי משפט השלום ובתי המשפט המחוזיים (בהתאם לסכום התובענה ומהותה), ואילו עתירה מנהלית, כנרמז לעיל, מתבררת בבתי המשפט לעניינים מנהליים, לא משנה מהו שוויה הכספי של העתירה.

הבדל מהותי אחר בא לידי ביטוי במהות הטענות שניתן להביא באמצעות שני הליכים נפרדים אלה. באופן כללי, אפשר לומר, כי העתירה המנהלית היא כלי משפטי שבאמצעותו יכול כל אזרח להעלות את טענותיו בפני בית המשפט לעניינים מנהליים כנגד החלטה של רשות ציבורית, אשר לדעתו גרמה לו עוול (ובלבד שאותה רשות ציבורית ונושא הטרונייה של האזרח מנויים על הגופים והעניינים שבית המשפט לעניינים מינהליים מוסמך לדון בהם בתוספות לחוק). אחד הנושאים שבעניינם ניתן לעתור לבית המשפט באמצעות העתירה המנהלית הוא החלטה של רשות ציבורית הכפופה לחוק חובת המכרזים, בנושא דיני מכרזים ציבוריים. ובמה דברים אמורים?

סעיף 5(1) לחוק בתי משפט לעניינים מנהליים

סעיף 5 (1) לחוק בתי משפט לעניינים מנהליים, שכותרתו "סמכות בית המשפט" מעגן את סמכותו לדון בעתירה מנהלית, שמהותה מתבררת בסעיף 5 לתוספת הראשונה לחוק. יצוין, כי סעיף 5(3) לחוק בתי משפט מנהליים מעגן את סמכותו לדון ב"תובענה מנהלית", שמהותה מתבררת בסעיף 1 לתוספת השלישית לחוק:

סעיף 5 לתוספת הראשונה לחוק בתי משפט לעניינים מנהליים מסמיך את בית המשפט לעניינים מנהליים לדון ב"מכרזים", המוגדרים בו כ"ענייני מכרזים של גוף או רשות המנויים בסעיף 2 לחוק חובת המכרזים, התשנ"ב-1992, וענייני מכרזים של רשות מקומית, שעניינם התקשרות בחוזה לביצוע עסקה בטובין או במקרקעין, לביצוע עבודה או לרכישת שירותים, וכן מכרזים שעניינם מתן רישיון או זיכיון לפי דין." סעיף 1 לתוספת השלישית מגדיר תובענה מנהלית בתור "תובענה לפיצויים שעילתה במכרז…".

דיני מכרזים ציבוריים

סיכום והמלצות

באמצעות העתירה המנהלית, המכונה גם ("בג"ץ קטן") יכול אזרח להגיש עתירה מנהלית לבית המשפט לעניינים מנהליים כאשר נגרמת פגיעה בזכויותיו במסגרת מכרז ציבורי. העתירה המנהלית תתברר באמצעות סדרי דין מיוחדים הקבועים בתקנות בתי משפט לעניינים מנהליים (סדרי דין).

יש לצין, כי ניהול עתירה מנהלית אינו דבר פשוט ודורש היכרות טובה הן עם סדרי הדין המיוחדים שלפיהם היא מתנהלת והן עם הדין המהותי – דיני המכרזים. לפיכך מומלץ לפנות אל עורך דין המתמחה בדיני מכרזים לצורך הגשת עתירה מנהלית בנושא מכרזים.